Nyttigheten av å være litt allsidig

Nå er jeg midt inne i en grunntreningsperiode, men også en periode der det nærmer seg noe viktig. Treninga består derfor av en del mengde, men også noen tøffe intervaller.  

Samtidig som jeg løper mye er jeg nå blitt mer OBS på å være allsidig, som løper. Og i det vi skriver 16.januar 2018 og mange av oss vil starte året aktivt, tenkte jeg å benytte muligheten av å kanskje inspirere til å yte det lille ekstra, komme i gang med treningen eller utfordre egen komfortsone med å gjøre noe annet enn det man ellers gjør.

Som for mange idretter er grunntreningsperioden den tiden av året hvor byggesteiner og grunnmur foran ny sesong skal bygges, og det er en svært viktig periode av året. Hvordan man bruker grunntreningsperioden varierer nok en del fra utøver til utøver, men felles for mange løpere er nok mengde, intervall og styrke. Forskjellene derimot ligger sannsynligvis i om man trener all mengde og intervall med løp (ute eller inne), om man trener mengde i andre treningsformer og intervall løpende, intervall i andre treningsformer og mengde med løp eller en liten kombinasjon hvor man varierer mellom intervall og mengde på løp, ski og sykkel. Og selvfølgelig hvordan type intervall, hvor ofte man har intervall eller hvor mye mengde man legger inn når.

Jeg kan ikke snakke om hvordan du gjør det, men jeg kan fortelle litt om hvordan jeg gjør det, med stor strek under at jeg er langt unna en verdensmester eller sitter på svaret på «hvordan gjøre det». Jeg tror nemlig på at man selv må finne nøkkelen til hva som funker best for egen utvikling og fremgang, og over tid lærer man av alt man gjør, både det som slår ut feil og riktig.

Foto: Oppland Arbeiderblad
I grunntreningsperioden foran sesongen 2018 har jeg gått tilbake til å bruke mer allsidighet og variasjon i treningen, i tillegg til styrke. Jeg løper, men ikke hver dag. Kanskje er det et dumt valg, kanskje ikke, det viktigste er at man tror på eget opplegg og har motivasjon i treningen som skal legges ned.

I allsidighet og variasjon ligger løp og langrenn, i både mengde- og intervallform. Frem til nå har det vært mest i form av mengde, da jeg har valgt å kjøre intervallene både inne og ute løpende. Så langt virker det veldig bra.

Også er jeg, som mange andre, en stor tilhenger av litt andre utfordringer i ny og ne. Nye styrkeøkter, nye intervalløkter og litt annerledes oppbygning av øktene. Med andre ord: Litt utenfor min egen komfortsone. Det er både motiverende, givende og inspirerende å øve seg litt på andre ting man ikke er vandt til. Et “vanedyr” som meg er det eneste måten å utvikle meg videre på. Stresse kroppen og sjokke kroppen, rett og slett bryte opp i ulike mønstre.

Enn så lenge har litt mer allsidighet ikke gått utover formen og farten på løpinga, men det er løpene på barmark som gjelder. «Tiden vil vise».

Så, over til deg som leser dette; Hva skal du kickstarte 2018 med? Og er du litt kjei og lei av å bare gjøre det samme dag ut og dag inn, så anbefaler jeg deg å prøve noe nytt. Det gir virkelig motivasjonen, lysten og sansene en ny giv. 

   

Copyright © 2017 Marthe Katrine Myhre | Utviklet av: Sveum design AS